söndag 20 januari 2013

Boktipset!

Hade med stor ansträngning dragit mig upp till skolbiblioteket häromdan för att lämna tillbaka den bok som vi låtsades läsa i modersmål första perioden, när jag plötsligt erindrade mig om en bok som Amanda hade berättat om, som hon läst när hon gick i gymnasiet och som hon då tyckte jag borde läsa. Så, när jag nu så väl hade kravlat mig upp för alla trappor till tredje våningen (låt er inte luras, kära läsare! dom är fler än man tror!) så tänkte jag att jag lika väl kunde ta mig en titt, och Ta-daa, där stod den i hyllan! The Curious Incident of The Dog in The Night-Time, av Mark Haddon.
Kan vara den bästa bok jag nånsin läst! (eller ja, läsER)
Boken handlar om den femtonåriga Christopher Boone, som har Aspbergers syndrom. Han vet väldigt mycket om matematik och väldigt lite om människor i allmänhet. Han älskar ordning, mönster och hundar, och hatar färgerna brunt och gult och att bli vidrörd. Christopher är både huvudperson och berättare, och i boken berättar han om vad som hände när han hittade sin grannes hund död med en högaffel i magen, och om hans hemliga mordutredning, som tar honom längre än han någonsin vågat sig förr.
Jag var fast redan efter några sidor!
Helt klart värd att klättra ända upp till skolbibban efter!





1 kommentar: