onsdag 31 oktober 2012

Med Ljus I Vinternatten

Jag sitter i en hemskt ful och obekväm soffa. Mitt emot mig, i en minst lika spräcklig fåtölj, sitter en reporter med ett anteckningsblock och antecknar ivrigt allt jag säger. 
Hon tittar på mig och frågar intresserat; 'Nå, varför ville just du ställa upp som luciakandidat?'
Jag måste bita mig själv i tungan för att inte svara med; 'Jag förlorade ett vad' eller 'jag tycker det vore en trevlig kontrast till min mörka själ'.. Vad gör jag här egentligen? Sanningen är att jag blev anmäld av min mor, mest på skoj, men i alla fall.
Lite över två timmar har redan gått, och jag börjar känna mig lite trött efter att ha poserat för foto efter foto i min vita skjorta, och frågor som; 'Vilket är ditt roligaste lucia-minne?', 'Vad skulle det betyda för din familj om du blev vald?', och 'Vad innebär lucia för dej?'. 
Varför gick jag med på att bli luciakandidat? Alla dom andra flickorna verkar entusiastiska inför intervjun, och här sitter jag och roar mig åt ärligt ställda frågor. Vad hade jag förväntat mig? Frågor som; 'Om du var en häst, vilken häst skulle du då vara?' ?
Jag är ju här i egenskap av luciakandidat, och jag skulle ju faktiskt bli jätteglad om jag blev vald. Och skulle jag hellre sitta hemma och pränta in de 34 djur, 61 växter och otaliga fiskar till förhöret imorgon? Nej, det skulle jag inte.
Luciatåget som är en så fin tradition! Nej, här ska bannemej ingenting skojas bort!
Jag ler stort mot reportern och svarar; 'För att jag tycker det skulle vara en hemskt rolig upplevelse och en så häftig erfarenhet! För mig skulle det vara en ära att bli vald!'
Hon ser glad ut, och antecknar lite mer i sitt lilla anteckningsblock. 'Tack så mycket, det var allt!' 
Jag ler och tackar, varefter jag går tillbaks till dom andra för att ta emot vårt schema från lucia-mammorna. 
Jag läser snabbt, bland annat ringdans med brage danslag, grötätning, julsångsövningar och provandet av dräkter. Jag skrattar lite, 'Wow, det kommer bli spännande program framöver!', tackar för mig, och går hem för att öva in lite fiskar till artkännedomsförhöret.
Det kommer bli roliga tider!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar